Alla inlägg under oktober 2008

Av C☀ ♥ ☀ - 31 oktober 2008 21:40

Natten till idag vaknade dottern skrek och grinade för att hon inte vill till stockholm hon hade även kissat ner sig. Hon ska åka tillbaka dit på söndag. Och såhär är det varje gång flera dagar innan hon ska åka.

Det käns som värsta sortens barnplågeri att skicka tillbaka henne.


Idag har sonen åkt tillbaka. Dottern blev jätte ledsen för det också.


Huset som vi tänkte köpa gick inte igenom besiktningen....så det blir inget av det. Så nu är vi tillbaka på ruta 1 att hitta ett nytt hus i rätt prisklass och med rätt förutsättningar.

Av C☀ ♥ ☀ - 29 oktober 2008 13:39

Har funderat endel...

Ang mitt senaste X som jag har dottern med.

Jag VET att han spionerade på sitt X alltså kvinnan som han har sin son med medans vi var tillsammans . Han är extermt kunnig inom datorer och jag har med egna ögon sett honom gå in i folks datorer och kunnat se i sin dator allt dom gör....bankärenden, mail, MSN...rubb och stubb.

Det var nått med en trojan som virusprogrammen inte upptäckte eller nått sånt.

Jag har sett honom läsa, kopiera och spara det hans X skrev på MSN till en bekant. Hon skrev om honom och kallade honom bla för idiot, paranoid och kontrollerande.

När jag fick reda på detta så skulle jag ha lyssnat på varningsklockorna.

Men tyvärr så gjorde jag inte det.


Och jag har faktiskt ett vittne som själv hört honom säga att han var inne i sitt X dator för att hålla koll. Först hette det att det var för att hålla koll på sin son för det klarade inte hans mamma av och sedan kom det ju fram att han även kollade henne. Kommer inte exakt ihåg vad han sa men det ska jag kolla upp med vittnet.

Jag bryr mig inte ett dugg om vad mina X gör så länge det inte påverkar mina barn. I övrigt får dom sköta sina liv bäst f*n dom vill. Och han kan bugga min hjärna om han vill för jag har inget att dölja. Det jag vet, det vet jag. Det jag har sett det har jag sett och det kan ingen ta ifrån mig.


Min dotter sa en dag..... Pappa kan se allt som min son (hon sa givet vis inte min son utan hans namn) gör på sin dator.

Jag svarade: Det är ju hans son och hans sons mamma som han kollar datorn på.

Hon svarade: och min son också för det har han sagt.

Av C☀ ♥ ☀ - 27 oktober 2008 23:16

Nu har jag båda mina underbara barn.

Min son har kollat på nätet på huset och han tycket att det var helt ok och han tyckte att det skulle vara kul att det var så nära till vatten att han skulle kunna gå ner och fiska + att vi har båt och kanot där nere i vattnet.

För sonen var det bara viktigt att han hade sina grejer där och han hade ett eget rum. Och det kommer han att få.


Dottern var också noga med att säga att hon ville ha ett eget rum och att jag skulle inreda det som ett princessrum. 


Så barnen tycker att det var ok...


Nu väntar vi bara på papprena från banken och så fort vi fått dom så lägger vi väl vårat bud....och väntar.


Nu ska jag sluta för sonen ska ha datorn en snabbis innan han ska sova.


Av C☀ ♥ ☀ - 25 oktober 2008 10:16

Igår blev det klart med lånet. Och det känns jätte bra. Nu är det bara om vi får huset eller inte som är kvar att vänta på.

Jag vill verkligen flytta dit.

I natt så har jag drömmt om att inreda huset.....typ hela natten.

Jag tror att vi kan få det super mysigt.


Idag ska jag och hålla lektion för min kusins extra dotter. Dottern ska med så det blir bara lite grunder och sitsträning hade jag tänkt. Jag har sett henne rida tidigare och hon har en tendens att sitta snett så det måste vi försöka att komma till rätta med innan vi kan gå vidare med nått annat. Hästen är inte så utbildad med hon har påbörjat öppna och sluta så den förstår iaf hjälperna så det finns lite att jobba med där.


Nästa vecka ska det hämtas boll till hästarna. Har pratat med NW som äger varmblodet i stallet om hon kunde ta 2 bollar för då kan jag eller AE ta 2 bollar nästa gång vi ska hämta så kan vi köra varannan gång. NW skulle kolla med sin pappa om dom fick lasta så mycket på släpet innan hon kunde lova nått. Så förhoppningsvis så slipper vi hämta denna gång.


Nu ska jag kolla min dotter i badet. Hon vill att jag ska titta när hon leker i badet.


Av C☀ ♥ ☀ - 23 oktober 2008 15:50

Nu har jag funderat en del...

Och ju mer jag tänker på det ju bättre verkar det med hus nr 3. Vi har dessutom fått preliminärt lånelöfte det definitiva lånelöftet kommer att dröja ett par dagar. Så om det inte är något som är väldigt fel så kommer vi att ha pengar till huset.


Det är ju inget direkt akut som måste göras någon stans i huset. Det är fullt beboeligt som det är nu.

Men det jag skulle vilja göra är...

*Tapetsera om vissa rum.

*Fixa badrummet uppe men även det nere.

*Göra om i stallet så att det är 3 normalstora boxar i stället för 2 gigantiska boxar.

*Dra in vatten och ev värme i stallet.

*Fixa galler mellan boxarna.

*Fixa en bra hage till hästarna.

*Fixa med krokar, täckeshängare, hyllor och lådor för förvaring av hästgrejer i stallet.

*Fixa  altanen.

*Fixa balkongen uppe i hallen.

*Fixa persienner till fönstrena (sovrummen) som det saknas i.

* Fixa med hyllor och lådor till förvaring av grejer både i källaren och snickeriet.


Men vi får väl se hur det blir med allt...

Än äger vi det inte...

Det skulle kunna bli super bra och fint både inne i huset och ute i stallet/snickeriet mm.


Av C☀ ♥ ☀ - 22 oktober 2008 00:08

Har suttit och läst boken dressyr med Kyra. En väldigt intressant bok.


Jag brukar bli tillfrågad lite då och då om jag kan hjälpa till med utbildning av ryttare och hästar. Jag är inte instruktör men jag brukar hjälpa folk med ridning lite då och då. Dom brukar tycka att jag har ett bra och lätt förståeligt sätt och jag lyckas ofta få fram harmoni i ridningen. Och det är ju det jag efter strävar i min egen ridning. Jag ser inte mig själv som något proffs eller allvetare men jag vet väldigt mycket om både det ena och det andrasom rör hästar.


Jag har ridit för väldigt många olika tränare genom åren men det är väldigt sällan nu för tiden jag hittar en tränare som jag tror kan ge mig något (brukar åka och kolla på träningar mm). Dom kör ofta stilen "mellan hand och skänkel" och "med stöd på ytter tygel" och det finns även dom som säger att man ska ha stödet på inner tygel. Och jag har som aldrig förstått det där.

Vad då mellan hand och skänkel?

Och varför stöd på ytter tygel?


Min häst rids utan stöd på tygeln och när hon kommit till arbete så går hon kvar där jag plaserar henne (rids utan bett = hackamore). Jag har inget stöd på nån tygel. Jag använder knappt skänkeln. Och hon kan gå i form i alla gångarter, hon gör öppna, sluta och skänkelvikning i skritt och trav. Hon kan enkla byten och hon kan "halva steg" (förberedelse för piaff). Så hon är ju ganska utbildad i alla fall. Hon går väldigt mycket på vikthjälper och är helt underbar att rida. Alla som ridit henne (riktigt duktiga ryttare) säger att hon är extremt svårriden för hon är så extremt känslig för vikthjälperna. Och det är precis så jag vill ha det. Flera tränare som provat rida henne får henne inte ens i form.


Men var vill jag då komma med allt detta mitt i natten.


Jo, det var så skönt att läsa i dressyr med Kyra att ridning ska vara enkel och att man ska inte hålla fast och hålla ihop hästen, den kan hålla ihop sig själv och bära upp sitt eget huvud. Det är ryttarens sits och hjälper (kroppskontroll) som avgör hur bra hästen kommer att gå och hur långt den går att ta.

Jag och Kyra har lika tänk i nästan allt....men jag kan ju känna att hon har rätt så mycket mer och har kommit så mycket längre i sitt tänk och ridning än vad jag har gjort....

Men konstigt vore ju annars.....hon tävlar ju OS mm.


Så det var det....för i natt...

Av C☀ ♥ ☀ - 21 oktober 2008 21:11

Idag har vi varit på husvisningar.


Det första huset 21ha ute på en udde med massor av ängsmark och en gammal ladugård aom skulle kunna byggas om till stall. Smedja, lador, förvaringsutrymmen till 1000. Huset var byggt typ 1850 men bara renoverat på 60-70 talet. Så standarden var ju inte så hög om man säger så. Men det skulle gå att få sååååååååå fint där.......men det kostar. Och jag har väldigt svårt att tro att det huset kommer att gå för under 2 millar.


Hus nr 2. Var total renoverat 1989. Köket var helt fantastiskt. Jätte stor ladugård som skulle kunna byggas om till stall. Men väldigt dåligt med hagmöjligheter. Men det ridbana hade dom börjat bygga och laggt bark på. Det var nått med den här gården som jag inte gillade. Kan som inte riktigt sätta fingret på vad det var men....nej...passade inte för mig.


Hus nr 3. Byggt 1920. Kontinuerligt renoverat och underhållet. Huset var typ klart invändigt...Det är klart att vissa saker vill man ju fixa till. Men det är färdigt att bo i. Hästen + 2 till hästar finns det klart boxar till. Hagen som dom att upp var jätte skabbig och det var väldigt lerigt vid stalldörren där hästarna går in. Stallet var jätte fint med stora och rymmliga boxar. Väldigt högt till tak. Här skulle jag lätt kunna trivas. Det som var nackdelen var att grannen var lite väl nära och det är en mjölkbonde med 150 ST KOR. Och på sommaren har dom betet typ 100m från huset och det är bara en smal grusväg mellan där min häst ska gå och kossorna går och hon har koskräck. Men hon vänjer sig säkert. Hagen är inte stor och det är nästan bara skog lite pyttesmå öppna fläckar. Men frågorna är... Går det att få tag i bete till hästen? Hur mycket stinker det av grannen? Och vad är grannen för en filur?  Det jag fick höra var att grannen kommer att ta dit 3 hästar och dom kommer att gå typ bakom vårat hus i så fall och på sidan blir det kor och på vår egen tomt blir det hästar. Så hela gården är inringad av kreatur hela sommaren.


Jag hade ju önskat en gård som låg iaf en lite längre bit ifrån grannen. Jag har gärna grannar men jag vill inte se dom. Jag vill kunna sitta i morgonrock på sommaren hemma på min gård och ingen ska se mig. Jag vill kunna pyssla ute på sommaren i bikini och inte bli sedd av någon. På det sista huset kan man i och för sig plantera en häck så att man slipper att se grannen och deras hästar men korna kommer man inte undan på sommaren. Så frågan är ju om man står ut med det eller inte.


Jag vet att det ska komma ut ett till hus till försäljning men jag vet inte exakt när. Min söta särbo gillade hus nr3. Så vi får väl se vad det blir.

Av C☀ ♥ ☀ - 20 oktober 2008 11:22

....på husvisning.


Min söta särbo ringde mig på morgonen. Han hade bokat tid för husvisning på 3 hus. Alla har möjlighet att ha häst och det är 2 st som är jätte intressanta.....tycker jag.


Det ena är med färdigt stall och det andra måste man bygga stall i (gammal ladugård). Det som har färdigt stall är även huset jätte fint invändigt så där behövs inget göras. Och min söta särbo vill ju att jag ska vara med för att han vill ju att vi inte ska vara särbos nå mera. Det färdiga huset har flera rum så att båda mina söta barn kan få var sitt rum och så får vi ett sovrum och så blir det väl datarum det sista. Och i stallet är det 2 boxar klara + att man kan bygga till 1-2 ponny boxar. Så då kan jag ta föl på mitt sto och/eller skaffa en ponny.


Och så har vi pratat om giftemål...

Jag vill ju i så fall att vi ska gifta oss på våran gård när vi bott in oss och det lät iaf som att min söta särbo inte var emot det iaf.


Livet kanske ordnar upp sig till slut i alla fall. Det käns som om det ljusnar iaf.

Ovido - Quiz & Flashcards